Моральне виховання —
виховна діяльність школи, сім'ї з формування в учнів моральної свідомості,
розвитку морального почуття, навичок, умінь, відповідної поведінки.
Моральне виховання розпочинається в сім'ї, продовжуючись у процесі соціалізації особистості. Його основу складають
загальнолюдські та національні
цінності, моральні норми, які є регуляторами взаємовідносин у суспільстві. Серед таких норм — гуманізм і
демократизм, що відображаються в ідеалі вільної людини з високорозвиненим
почуттям власної гідності, поваги до гідності іншої людини. Моральне виховання
передбачає формування в дітей почуття любові до батьків, вітчизни, правдивості,
справедливості, чесності,
скромності, милосердя, готовності захищати слабших, шляхетного ставлення до у
жінки, благородства, інших чеснот.
Моральне виховання характеризують поняття: мораль,
моральний ідеал, моральний кодекс, моральні норми, моральні переконання,
почуття та якості.
Мораль — система ідей,
принципів, законів, норм і правил поведінки та діяльності, які регулюють
гуманні стосунки між людьми.
Мораль виконує пізнавальну, оціночну, виховну функції,
а її складовими є моральна свідомість, моральна діяльність, моральні відносини. Норми і принципи моралі, моральні ідеали та почуття
становлять систему моралі, яка складає
основу, життєву позицію
особистості.
Моральний ідеал — образ, що втілює в собі найвищі моральні якості, є
взірцем, до якого слід прагнути. Це той взірець моральної досконалості, який
спонукає особистість до саморозвитку і на який зорієнтований виховний процес.
Моральна норма — вимога яка визначає обов'язки людини щодо
навколишнього світу, конкретні зразки, які орієнтують поведінку особистості,
дають змогу оцінювати й контролювати її.
Возведена в систему сукупність моральних норм утворює
моральний кодекс.
Якщо мораль є суб'єктивним уявленням людини про добро
та зло, то практична її діяльність щодо творення добра, спонукана внутрішніми
мотивами («голосом совісті») постає як моральність.
Дисциплінованість,
організованість — суттєві ознаки моральної вихованості та культури людини. У
вихованні свідомої дисципліни, почуття обов'язку і відповідальності важливою є
спільна робота вчителів і вихователів, спрямована на засвоєння учнями правил
поведінки в школі, їх прав та обов'язків, формування в них потреби постійно
дотримуватися їх, створення оптимальних умов для свідомої діяльності, а
головне — постійний тактовний контроль за поведінкою учнів, чіткі та безкомпромісні
вимоги. Вимогливість і суворість учителя мають бути доброзичливі
Правове виховання — виховна
діяльність сім'ї, школи, правоохоронних органів, спрямована на формування
правової свідомості та правомірної
поведінки дітей.
Правове виховання покликане забезпечити формування у молоді
високої правової культури, яка передбачає глибокі правові
знання і прагнення поглиблювати
їх, свідоме ставлення до прав та обов’язків, повагу до законів і правил людського
співжиття, готовність дотримуватися
і сумлінно виконувати їх. Висока
правова культура громадян є
однією з базових засад
утвердження громадянського суспільства і правової держави, реалізації демократичних свобод. Правове
виховання має свої завдання:
— надання учням знань про закони держави, підвищення
їх юридичної обізнаності, інформування з актуальних питань права;
— виховання поваги до держави і права;
— вироблення умінь і навичок правової поведінки;
— виховання нетерпимого ставлення до правопорушень і злочинності, спонукання до посильної участі в боротьбі з негативними явищами в
житті;
— подолання в правовій свідомості хибних уявлень,
негативних навичок і звичок поведінки.
У процесі правового
виховання учнів знайомлять з окремими положеннями державного,
адміністративного, цивільного, трудового, кримінального, сімейного права.
Важливими також є знання основних положень Конвенції про права дитини.
Правове виховання в школі здійснюють у навчально-виховному процесі (під час уроків правознавства, історії, літератури, географії та ін.), позакласній та позашкільній виховній роботі (бесіди, лекції,
диспути на правову тематику, зустрічі з представниками правоохоронних органів, перегляд та обговорення кінофільмів, організація клубів на зразок «Підліток і закон»).
|